Onze eerste dagen in Barcelona! - Reisverslag uit Barcelona, Spanje van Team Barcelona - WaarBenJij.nu Onze eerste dagen in Barcelona! - Reisverslag uit Barcelona, Spanje van Team Barcelona - WaarBenJij.nu

Onze eerste dagen in Barcelona!

Blijf op de hoogte en volg Team Barcelona

02 Juli 2012 | Spanje, Barcelona

Daar zijn we dan.

Midden in Barcelona. In twee heerlijke appartementjes! Een douche met massagestralen en een enorme grote bank die ook nog eens fantastisch zit. Het weer is heerlijk en het is gelukkig ook nog niet te warm om te sporten…

Toen we in Barcelona aankwamen merkten we direct dat het leven hier heel anders is dan in Nederland. Hier gaan mensen topless naar de kerk (volgens Yosheva) en gaat de lift naar beneden als je naar boven wilt. Op zondagmiddag gaan we na onze super mooie kerkdienst met de hele gemeente naar de Burger King om samen te eten. Met zo’n dertig mensen zitten we gezellig bij de Burger King met voor ons een broodje die we opgehaald hadden bij de Subway. (Ja, de mensen hier eten broodjes van de Subway bij de Burger King op…).
Ja het is anders, maar heerlijk. We zijn heel hartelijk ontvangen in de kerk, hebben daar de sketch ‘the state’ gedaan (hier is een filmpje van gemaakt, we hopen deze eerdaags nog te plaatsen) en dus samen gegeten.

Ook zijn de eerste contacten al gelegd. Zaterdagmorgen kwam Arjan Maria tegen. Hij zei vriendelijk ‘Hola’ en de lieve vrouw dacht dat we haar kenden. Een heel verhaal over haar leven was het gevolg.
Inmiddels is voor de eerste keer een bijbel uitgedeeld (of beloofd ;-) ) en hebben we kennis gemaakt met de jongeren op het veld. God is echt bezig en we hebben mooie kansen gehad om te mogen delen over hem! Zo hebben we wel een half uur met een man gepraat over waarin hij gelooft en over waar wij in geloven. Hij was echt geïnteresseerd en zal ook een bijbel van ons krijgen. We bidden dat God in zijn hart zal werken en dat hij Hem als enige God zal aanvaarden!

Wouter praatte met een paar jongens over hoe hij zijn vrije tijd invult. Niet met porno en seks maar met andere dingen. Het is raar, maar je komt alles tegen in Barcelona. Naakte mensen op het strand zijn niet ongewoon en ook dit was een heel normaal gesprek. En tegelijk een mogelijkheid om te delen over wie God is en waarom wij bijvoorbeeld niet naar porno kijken.

Als ik deze verhalen hoor dan breekt mijn hart. Mensen hun hart is niet gevuld. Ze zijn leeg en worden af en toe gevuld met dingen als drugs, seks, porno, of vul het maar in… Wat wij mogen doen is ontzettend mooi want hier in Barcelona zijn een boel harten die gevuld moeten worden! En wij mogen dat doen op de prachtige velden en stranden van Barcelona.

Voetbal spelen is hier behoorlijk fanatiek en ook kunnen mensen ontzettend goed tafeltennis spelen. De wat jongere kinderen spreken over het algemeen een paar woorden Engels, de ouderen af en toe een paar woorden of ze spreken Catalan. Zoals Davíd, een man van de kerk die iedere dag met ons meegaat naar het veld. Hij is echt een zegen voor ons! Hij spreekt geen enkel woord Engels maar inmiddels hebben we al met z’n drieën gebeden. Met handen en voeten en een paar woorden Spaans kunnen we een boel duidelijk maken! Kleine gesprekjes in het Spaans vindt Davíd geweldig en hij vertelde ons vandaag dat hij niet constant stil zit te kijken. Hij is continu aan het bidden voor ons.
En dat is wat we nodig hebben! Een heleboel gebed. We hoeven het gelukkig niet zelf te doen, het enige wat wij hoeven te doen is beschikbaar zijn. We spelen een gewonnen wedstrijd want Jezus heeft de wedstrijd al gewonnen voor ons aan het kruis. Het enige wat wij hoeven te doen is in het veld gaan staan en de wedstrijd spelen in plaats van aan de zijkant blijven staan.

Dus bid voor ons. Bid voor Liefde voor de mensen die we gaan zien. Bid voor de man die de bijbel van ons krijgt. Bid dat hij echt zal gaan lezen en vervuld zal worden van de Heilige Geest. Bid voor ons dat we geen blessures krijgen en bid dat we God zullen prijzen met alles wat we mogen gaan doen!